Evolve

kaieivindm

Moderator
Medlem
upload_2015-2-9_16-15-28.png


Evolve slippes 10. februar 2015.

Hva er Evolve?
- Turtle Rock Studios (Utvikler) sier at dette er neste generasjons flerspiller skytespill hvor fire er på jakt, og skal stå i mot en spiller som spiller monsteret. Altså altid 4v1.
- Både jakt spillere og monster spillere har alle sine egne evner
- 4 klasser for jakt spillerene, Assault, Trapper, Medic og Support.
- Nivå system for å låse opp nye jakt eller monster oppgraderinger + perks.

Plattformer:

PS4
Xbox One
PC

Box art

upload_2015-2-9_16-15-55.png


Evolve hjemmeside: http://evolvegame.com/about/game

Offisiell "Evolve - Ready or Not" action trailer


Skjermbilder:

upload_2015-2-9_16-19-55.png


upload_2015-2-9_16-20-49.png


upload_2015-2-9_16-21-10.png
 

Cliffback

Medlem
Ah, har spillet, men har ikke fått tid til å spille det enda! Svært irritert på meg selv...
Som en stor fan av L4D2 (co-op med kompiser) så ser det fantastisk ut!
 

kaieivindm

Moderator
Medlem
Ah, har spillet, men har ikke fått tid til å spille det enda! Svært irritert på meg selv...
Som en stor fan av L4D2 (co-op med kompiser) så ser det fantastisk ut!
Jeg spillte noen timer betaen, og klarte dessverre ikke å overtale meg til å kjøpe det, samt jeg synes DLC strategien var litt bak mål.

Synd egentlig, for det hadde virkelig potensiale til å bli noe kult! Men for min del ble gjennomførligheten noe halvveis.
 

Cliffback

Medlem
Jeg spillte noen timer betaen, og klarte dessverre ikke å overtale meg til å kjøpe det, samt jeg synes DLC strategien var litt bak mål.

Synd egentlig, for det hadde virkelig potensiale til å bli noe kult! Men for min del ble gjennomførligheten noe halvveis.
Hmm... Interessant å høre! Blir spennede å oppgjøre meg en egen mening. Fikk en preorder i julegave av to kompiser (en av dem er forumbruker @Sconavax), men har som sagt ikke fått spilt det enda. Må få testet det snart i hvert fall.
 

kaieivindm

Moderator
Medlem
Hmm... Interessant å høre! Blir spennede å oppgjøre meg en egen mening. Fikk en preorder i julegave av to kompiser (en av dem er forumbruker @Sconavax), men har som sagt ikke fått spilt det enda. Må få testet det snart i hvert fall.
Ja, en må jo hvertfall teste det! Men er et co-op spill med kompiser! Var vanskelig under betaen å ta ned monsteret pga noen er bare amøber, andre ser på ting og noen få gjør det de skal! En må koordinere skikkelig om man skal ha et bra team her. Får se litt utover hvordan det går med spillet.
 

Cliffback

Medlem
Ja, en må jo hvertfall teste det! Men er et co-op spill med kompiser! Var vanskelig under betaen å ta ned monsteret pga noen er bare amøber, andre ser på ting og noen få gjør det de skal! En må koordinere skikkelig om man skal ha et bra team her. Får se litt utover hvordan det går med spillet.
Ja, det er litt det inntrykket jeg har også. Samarbeid er veldig viktig!
 

Cliffback

Medlem
Ja, en må jo hvertfall teste det! Men er et co-op spill med kompiser! Var vanskelig under betaen å ta ned monsteret pga noen er bare amøber, andre ser på ting og noen få gjør det de skal! En må koordinere skikkelig om man skal ha et bra team her. Får se litt utover hvordan det går med spillet.
Min gode kompis, @exsulator, er en stor fan av spillet. Han har lovet å komme med noen erfaringer :)
 

exsulator

Junior medlem
Jeg spillte noen timer betaen, og klarte dessverre ikke å overtale meg til å kjøpe det, samt jeg synes DLC strategien var litt bak mål.

Synd egentlig, for det hadde virkelig potensiale til å bli noe kult! Men for min del ble gjennomførligheten noe halvveis.
Det er trist at du hadde den opplevelsen, for jeg spilte betaen og hadde en aldeles strålende opplevelse av spillet :). Det er klart at siden den gang har mye forandret seg, i all hovedsak i form av at det er lagt til mer innhold (flere jegere, monstre og baner), balansering (hvilket er Evolves eneste reelle problem, etter min mening), for ikke å nevne kanskje det viktigste; spillerbasen med tidligere noobs er nå full av flinke samarbeidspartnere som ikke lenger ødelegger hele spillet ved å «begå feil». Så hvis noe av dette var det som ikke appellerte, kan jeg si at Turtle Rock er særdeles flinke til å følge opp dette spillet, og at det nå er mer spillbart enn noensinne.

Slik Evolve er nå, synes jeg det klart er årets beste spill, med et svært unikt asymmetrisk gameplay som gjør enhver «boss fight» i andre spill totalt til skamme, og en ufeilbar spennende opplevelse i hver match. Hver kamp er uhyre forskjellig, alt ettersom hvem du spiller mot og hvem du spiller med, og de vel-uttenkte mekanismene individuelt fordelt til monstrene eller jegerne er imponerende bra gjennomført. Dette er en blanding av et jakt/snike spill, hvor du faktisk må FINNE monsteret/snike deg unna med realistiske krav til gjennomføringen av dette, og et skytespill, hvor du må til å holde et konstant press på monsteret og samtidig gjøre taktiske valg i henhold til hvordan du bruker dine spesialgitte egenskaper, og et strategispill hvor forberedelsen/forutsigelsen av et angrep/forsvar så vel som dine ferdigheter på slagmarken er alfa og omega.

Spillet er også svært sosialt (eller, rettere sagt; det bør virkelig spilles sosialt) fordi du som jeger er nødt til å samarbeide med laget ditt for å vinne kampen mot et monster som 1v1 vil knuse deg i nesten enhver situasjon. Derfor må du bruke mikrofon, eller chatten, for å hele tiden hjelpe lagkameratene dine. Så du monsteret? Si det. Hørte du monsteret? Si det. Vet du hvilken retning det sannsynligvis planlegger å snike seg unna i? Si det. Bør laget, pga. lav hp gjøre en midlertidig retrett, eller lokke monsteret unna en nesten-død kamerat slik at en annen kan hjelpe ham opp left4dead-style, eller vente med å sette opp «arenaen» for å ikke fange monsteret før skjold-baren er oppbrukt, og hp-baren blottlegges? Eller koordinere en heftig kombo der dere sniker dere usynlig helt opptil monsteret, takket være support-klassen, og harpunerer det fast til bakken med trapper-klassen, og åpner nådeløs ild fra assault-klassen, samtidig som et orbital-strike (bomber et mindre område) fra support-klassen igjen dunker livs-skjiten ut av en intetanende Goliat stage 2 med relativt lite skjold igjen? Si det, og godt på forhånd. Det går an! Og mestringsfølelsen flommer hjertelig hvis dere får det til.

Med tiden kan du som jeger, så vel som monster, ta din ære i å legge flid i velutførte kombi-angrep hvor terreng, plassering, diverse buffs, karakter og masse mer utnyttes til din fordel for å levere at avgjørende slag i kampen. Men samme hvor bra/dårlig dere ligger an, er det alltid en sjanse til å snu spillet. Ingen er trygge før spillet er over, og den røde fanen med tittelen «Monster win» eller «Hunters win» troner øverst på skjermen. Etter kampen kan monster og jegere evt. diskutere resultatet og komme med (som oftest) konstruktiv kritikk, i det alle får se kampen utspille seg igjen ovenfra på et kart. Der kan man se hvordan monsteret lurte seg unna ved å etterlate fotspor i en retning, for så å snike seg den andre veien, eller hvordan jegerne ubønnhørlig lå hakk i hæl i strategisk vifteform og brukte sine spesialegenskaper til å drepe stakkaren.

Jeg vil anbefale Evolve på det varmeste, det er masse morro å hente der for hvem som helst – men gi det litt tid, det er et kompetitivt spill og man kan ikke forvente å mestre alt i starten. De ulike klassene appellerer til svært ulike mennesketyper; Assault for deg som liker å pepre villdyr med store våpen og en raus hp/skjold-pool i baklomma, Trapper for deg som spilte deer hunter og tar din ære i å spore, så vel som harpunere og fange dyr (rent virtuelt, selvfølgelig), Medic for deg som liker å se de tårevåte og takknemmlige dådyrøynene til lagkammeratene du redder, og som nyter presset av å ha kampens mest prekære rolle (monsteret vil nesten alltid velge deg først som punching-bag), og ikke minst Support som, alt ettersom hvilken karakter du velger, har et bredt spekter av nyttige våpen/hjelpemidler som gir stor strategisk påvirkning på kampen. Å ja, og så er det Monsteret (så langt 4 ulike typer) for deg som liker å være svær og sterk, med glitrende muskler og vederstyggelige brøl som runger utover jungelen. Snik deg rundt og et lokale villdyr til ditt hjertets lyst mens du vokser i størrelse og styrke, samtidig som du lar jegerne frykte hver sving i den regnvåte jungelen, eller det karrige, steinete ørkenlandskapet. Kom så trampende/snikende/flyvende i det du føler deg klar, og knus de plagsomme menneskene i en strategisk, selvvalgt del av kartet. Eller bli et nedverdiget trofé, hengende på en vegg i en jakthytte et eller annet sted ;)
 

Cliffback

Medlem
Det er trist at du hadde den opplevelsen, for jeg spilte betaen og hadde en aldeles strålende opplevelse av spillet :). Det er klart at siden den gang har mye forandret seg, i all hovedsak i form av at det er lagt til mer innhold (flere jegere, monstre og baner), balansering (hvilket er Evolves eneste reelle problem, etter min mening), for ikke å nevne kanskje det viktigste; spillerbasen med tidligere noobs er nå full av flinke samarbeidspartnere som ikke lenger ødelegger hele spillet ved å «begå feil». Så hvis noe av dette var det som ikke appellerte, kan jeg si at Turtle Rock er særdeles flinke til å følge opp dette spillet, og at det nå er mer spillbart enn noensinne.

Slik Evolve er nå, synes jeg det klart er årets beste spill, med et svært unikt asymmetrisk gameplay som gjør enhver «boss fight» i andre spill totalt til skamme, og en ufeilbar spennende opplevelse i hver match. Hver kamp er uhyre forskjellig, alt ettersom hvem du spiller mot og hvem du spiller med, og de vel-uttenkte mekanismene individuelt fordelt til monstrene eller jegerne er imponerende bra gjennomført. Dette er en blanding av et jakt/snike spill, hvor du faktisk må FINNE monsteret/snike deg unna med realistiske krav til gjennomføringen av dette, og et skytespill, hvor du må til å holde et konstant press på monsteret og samtidig gjøre taktiske valg i henhold til hvordan du bruker dine spesialgitte egenskaper, og et strategispill hvor forberedelsen/forutsigelsen av et angrep/forsvar så vel som dine ferdigheter på slagmarken er alfa og omega.

Spillet er også svært sosialt (eller, rettere sagt; det bør virkelig spilles sosialt) fordi du som jeger er nødt til å samarbeide med laget ditt for å vinne kampen mot et monster som 1v1 vil knuse deg i nesten enhver situasjon. Derfor må du bruke mikrofon, eller chatten, for å hele tiden hjelpe lagkameratene dine. Så du monsteret? Si det. Hørte du monsteret? Si det. Vet du hvilken retning det sannsynligvis planlegger å snike seg unna i? Si det. Bør laget, pga. lav hp gjøre en midlertidig retrett, eller lokke monsteret unna en nesten-død kamerat slik at en annen kan hjelpe ham opp left4dead-style, eller vente med å sette opp «arenaen» for å ikke fange monsteret før skjold-baren er oppbrukt, og hp-baren blottlegges? Eller koordinere en heftig kombo der dere sniker dere usynlig helt opptil monsteret, takket være support-klassen, og harpunerer det fast til bakken med trapper-klassen, og åpner nådeløs ild fra assault-klassen, samtidig som et orbital-strike (bomber et mindre område) fra support-klassen igjen dunker livs-skjiten ut av en intetanende Goliat stage 2 med relativt lite skjold igjen? Si det, og godt på forhånd. Det går an! Og mestringsfølelsen flommer hjertelig hvis dere får det til.

Med tiden kan du som jeger, så vel som monster, ta din ære i å legge flid i velutførte kombi-angrep hvor terreng, plassering, diverse buffs, karakter og masse mer utnyttes til din fordel for å levere at avgjørende slag i kampen. Men samme hvor bra/dårlig dere ligger an, er det alltid en sjanse til å snu spillet. Ingen er trygge før spillet er over, og den røde fanen med tittelen «Monster win» eller «Hunters win» troner øverst på skjermen. Etter kampen kan monster og jegere evt. diskutere resultatet og komme med (som oftest) konstruktiv kritikk, i det alle får se kampen utspille seg igjen ovenfra på et kart. Der kan man se hvordan monsteret lurte seg unna ved å etterlate fotspor i en retning, for så å snike seg den andre veien, eller hvordan jegerne ubønnhørlig lå hakk i hæl i strategisk vifteform og brukte sine spesialegenskaper til å drepe stakkaren.

Jeg vil anbefale Evolve på det varmeste, det er masse morro å hente der for hvem som helst – men gi det litt tid, det er et kompetitivt spill og man kan ikke forvente å mestre alt i starten. De ulike klassene appellerer til svært ulike mennesketyper; Assault for deg som liker å pepre villdyr med store våpen og en raus hp/skjold-pool i baklomma, Trapper for deg som spilte deer hunter og tar din ære i å spore, så vel som harpunere og fange dyr (rent virtuelt, selvfølgelig), Medic for deg som liker å se de tårevåte og takknemmlige dådyrøynene til lagkammeratene du redder, og som nyter presset av å ha kampens mest prekære rolle (monsteret vil nesten alltid velge deg først som punching-bag), og ikke minst Support som, alt ettersom hvilken karakter du velger, har et bredt spekter av nyttige våpen/hjelpemidler som gir stor strategisk påvirkning på kampen. Å ja, og så er det Monsteret (så langt 4 ulike typer) for deg som liker å være svær og sterk, med glitrende muskler og vederstyggelige brøl som runger utover jungelen. Snik deg rundt og et lokale villdyr til ditt hjertets lyst mens du vokser i størrelse og styrke, samtidig som du lar jegerne frykte hver sving i den regnvåte jungelen, eller det karrige, steinete ørkenlandskapet. Kom så trampende/snikende/flyvende i det du føler deg klar, og knus de plagsomme menneskene i en strategisk, selvvalgt del av kartet. Eller bli et nedverdiget trofé, hengende på en vegg i en jakthytte et eller annet sted ;)
Godt skrevet! Merker at jeg må få spilt det snart! Alltid ekstra interessant når man virkelig er nødt til å samarbeide for å i det hele tatt ha noen sjanse.

Ville du sagt at det er en salgs arvtaker til L4D2?
 

exsulator

Junior medlem
Godt skrevet! Merker at jeg må få spilt det snart! Alltid ekstra interessant når man virkelig er nødt til å samarbeide for å i det hele tatt ha noen sjanse.

Ville du sagt at det er en salgs arvtaker til L4D2?
Ja, på mange måter er det en arvtaker. Det ligner mye i det at samarbeid mellom 4 karakterer er en absolutt must, og at ingen kan overleve på egenhånd. Samtidig er L4D2 et hack'and'slash-spill mot en uendelig strøm av low-level fiender, mens Evolve er det stikk motsatte; en gigantisk boss match, og mot en ekte motstander atpåtil. En kan si at hvis du synes L4D2 var et artig samarbeidsspill, så vil du også like Evolve.
 

Cliffback

Medlem
Ja, på mange måter er det en arvtaker. Det ligner mye i det at samarbeid mellom 4 karakterer er en absolutt must, og at ingen kan overleve på egenhånd. Samtidig er L4D2 et hack'and'slash-spill mot en uendelig strøm av low-level fiender, mens Evolve er det stikk motsatte; en gigantisk boss match, og mot en ekte motstander atpåtil. En kan si at hvis du synes L4D2 var et artig samarbeidsspill, så vil du også like Evolve.
Ja, som du sier så virker det på en måte som et fundamentalt annerledes spill enn L4D2, men som et som er laget i spillets «ånd», om man kan si det.

Håper på L4D3 etter hvert, men Valve har praktisk talt sluttet å gi ut egne spill. Nå er det hatter til TF2 og vedlikehold av DOTA 2 som er på menyen :p
 

kaieivindm

Moderator
Medlem
Det er trist at du hadde den opplevelsen, for jeg spilte betaen og hadde en aldeles strålende opplevelse av spillet :). Det er klart at siden den gang har mye forandret seg, i all hovedsak i form av at det er lagt til mer innhold (flere jegere, monstre og baner), balansering (hvilket er Evolves eneste reelle problem, etter min mening), for ikke å nevne kanskje det viktigste; spillerbasen med tidligere noobs er nå full av flinke samarbeidspartnere som ikke lenger ødelegger hele spillet ved å «begå feil». Så hvis noe av dette var det som ikke appellerte, kan jeg si at Turtle Rock er særdeles flinke til å følge opp dette spillet, og at det nå er mer spillbart enn noensinne.

Slik Evolve er nå, synes jeg det klart er årets beste spill, med et svært unikt asymmetrisk gameplay som gjør enhver «boss fight» i andre spill totalt til skamme, og en ufeilbar spennende opplevelse i hver match. Hver kamp er uhyre forskjellig, alt ettersom hvem du spiller mot og hvem du spiller med, og de vel-uttenkte mekanismene individuelt fordelt til monstrene eller jegerne er imponerende bra gjennomført. Dette er en blanding av et jakt/snike spill, hvor du faktisk må FINNE monsteret/snike deg unna med realistiske krav til gjennomføringen av dette, og et skytespill, hvor du må til å holde et konstant press på monsteret og samtidig gjøre taktiske valg i henhold til hvordan du bruker dine spesialgitte egenskaper, og et strategispill hvor forberedelsen/forutsigelsen av et angrep/forsvar så vel som dine ferdigheter på slagmarken er alfa og omega.

Spillet er også svært sosialt (eller, rettere sagt; det bør virkelig spilles sosialt) fordi du som jeger er nødt til å samarbeide med laget ditt for å vinne kampen mot et monster som 1v1 vil knuse deg i nesten enhver situasjon. Derfor må du bruke mikrofon, eller chatten, for å hele tiden hjelpe lagkameratene dine. Så du monsteret? Si det. Hørte du monsteret? Si det. Vet du hvilken retning det sannsynligvis planlegger å snike seg unna i? Si det. Bør laget, pga. lav hp gjøre en midlertidig retrett, eller lokke monsteret unna en nesten-død kamerat slik at en annen kan hjelpe ham opp left4dead-style, eller vente med å sette opp «arenaen» for å ikke fange monsteret før skjold-baren er oppbrukt, og hp-baren blottlegges? Eller koordinere en heftig kombo der dere sniker dere usynlig helt opptil monsteret, takket være support-klassen, og harpunerer det fast til bakken med trapper-klassen, og åpner nådeløs ild fra assault-klassen, samtidig som et orbital-strike (bomber et mindre område) fra support-klassen igjen dunker livs-skjiten ut av en intetanende Goliat stage 2 med relativt lite skjold igjen? Si det, og godt på forhånd. Det går an! Og mestringsfølelsen flommer hjertelig hvis dere får det til.

Med tiden kan du som jeger, så vel som monster, ta din ære i å legge flid i velutførte kombi-angrep hvor terreng, plassering, diverse buffs, karakter og masse mer utnyttes til din fordel for å levere at avgjørende slag i kampen. Men samme hvor bra/dårlig dere ligger an, er det alltid en sjanse til å snu spillet. Ingen er trygge før spillet er over, og den røde fanen med tittelen «Monster win» eller «Hunters win» troner øverst på skjermen. Etter kampen kan monster og jegere evt. diskutere resultatet og komme med (som oftest) konstruktiv kritikk, i det alle får se kampen utspille seg igjen ovenfra på et kart. Der kan man se hvordan monsteret lurte seg unna ved å etterlate fotspor i en retning, for så å snike seg den andre veien, eller hvordan jegerne ubønnhørlig lå hakk i hæl i strategisk vifteform og brukte sine spesialegenskaper til å drepe stakkaren.

Jeg vil anbefale Evolve på det varmeste, det er masse morro å hente der for hvem som helst – men gi det litt tid, det er et kompetitivt spill og man kan ikke forvente å mestre alt i starten. De ulike klassene appellerer til svært ulike mennesketyper; Assault for deg som liker å pepre villdyr med store våpen og en raus hp/skjold-pool i baklomma, Trapper for deg som spilte deer hunter og tar din ære i å spore, så vel som harpunere og fange dyr (rent virtuelt, selvfølgelig), Medic for deg som liker å se de tårevåte og takknemmlige dådyrøynene til lagkammeratene du redder, og som nyter presset av å ha kampens mest prekære rolle (monsteret vil nesten alltid velge deg først som punching-bag), og ikke minst Support som, alt ettersom hvilken karakter du velger, har et bredt spekter av nyttige våpen/hjelpemidler som gir stor strategisk påvirkning på kampen. Å ja, og så er det Monsteret (så langt 4 ulike typer) for deg som liker å være svær og sterk, med glitrende muskler og vederstyggelige brøl som runger utover jungelen. Snik deg rundt og et lokale villdyr til ditt hjertets lyst mens du vokser i størrelse og styrke, samtidig som du lar jegerne frykte hver sving i den regnvåte jungelen, eller det karrige, steinete ørkenlandskapet. Kom så trampende/snikende/flyvende i det du føler deg klar, og knus de plagsomme menneskene i en strategisk, selvvalgt del av kartet. Eller bli et nedverdiget trofé, hengende på en vegg i en jakthytte et eller annet sted ;)
Ingen tvil at du har spilt dette en stund! :) Godt skrevet! Klart ikke helt bra å si hvordan et spill er fra en beta fra min side. Men når det er sagt, jeg hadde ingen venner å spille med, brukte ikke coms (for de andre jeg spilte med i betaen gjorde ikke det), og var egentlig rimelig rådvill i utgangspunktet på hvilket type spill dette var.

Vet de har lagt til nye monstre, brett osv, og det må de fortsette å gjøre for å holde basen oppe! Det var mange som kjøpte spillet, og som vi så fra salgstrådene, det var på topp 10 listen!

Har nok fått unødvendig mye pes, men mye pga DLC ordningen de kom med. Nå er jeg ikke verdens største fan av DLC bruken i utgangspunktet, men kan være bra til tider.

Men fullt mulig jeg drar det opp når jeg ser folk på vennelisten min spiller det.
 

exsulator

Junior medlem
Ja, som du sier så virker det på en måte som et fundamentalt annerledes spill enn L4D2, men som et som er laget i spillets «ånd», om man kan si det.

Håper på L4D3 etter hvert, men Valve har praktisk talt sluttet å gi ut egne spill. Nå er det hatter til TF2 og vedlikehold av DOTA 2 som er på menyen :p
What's wrong with hats? Eeeeeeverybody loves hats XD

Joa, det er egentlig ganske sant. Det er synd, for Valve er så sykt dyktig på å lage gode, unike spill.
 

exsulator

Junior medlem
Ingen tvil at du har spilt dette en stund! :) Godt skrevet! Klart ikke helt bra å si hvordan et spill er fra en beta fra min side. Men når det er sagt, jeg hadde ingen venner å spille med, brukte ikke coms (for de andre jeg spilte med i betaen gjorde ikke det), og var egentlig rimelig rådvill i utgangspunktet på hvilket type spill dette var.

Vet de har lagt til nye monstre, brett osv, og det må de fortsette å gjøre for å holde basen oppe! Det var mange som kjøpte spillet, og som vi så fra salgstrådene, det var på topp 10 listen!

Har nok fått unødvendig mye pes, men mye pga DLC ordningen de kom med. Nå er jeg ikke verdens største fan av DLC bruken i utgangspunktet, men kan være bra til tider.

Men fullt mulig jeg drar det opp når jeg ser folk på vennelisten min spiller det.
Da er det håp! :)

Jeg er svært enig i at DLC-strategien deres er crap, men ikke la det ødelegge opplevelsen – spillet fungerer utmerket uten det ekstra innholdet. For øvrig synes jeg at bruk av mikrofon er en must, men å spille med venner er ikke nødvendig. Det gir for så vidt mye til spillet, siden man f.eks. kan snakke jevnt over skype om strategi og helt andre ting, men hvis en greier å få til dialog med vanlige folk, byr spillet allerede på veldig mye morro! Jeg, @Sconavax (og forhåpentligvis snart @Cliffback) har spilt dette mye sammen over nettet noen sene vinterkvelder, og sitter igjen med en generell god opplevelse. Tidvis har det oppstått problemer med matchmaking, hvor det tilsynelatende tar lenger tid å finne en match/få et fullt lag med 5 personer når vi leter etter en match som et party. Ellers føler vi oss som sedvanlig awesome når vi tar knekken på en oversized ildsprutende jypling, og klager over dårlig balancing når en svisjende rosa plasma-laser-flyvende-sak river laget vårt i fillebiter. Egentlig kan en ofte føle at balansen i spillet kunne trengt litt tweaking, men i senere tid har jeg begynt å innse hvor mange kamper (alle) vi kunne vunnet hvis hver person hadde gjort sin jobb og brukt sine egenskaper på en hensikstfull måte (ikke bare mashe knappene, som visse wii spill er kjent for :D). Det er lett å bare gyve løs, og spamme spesial-angrep som monsteret, eller fly hakk i hæl på monsteret og fyre løs som hunter. Men det viser seg at dette sjelden er er en vinnende strategi. Dette åpenbarer seg etter hvert som man får erfaring i spillet, og dere kan også lese om det på diverse forumer.
 

Cliffback

Medlem
Da er det håp! :)

Jeg er svært enig i at DLC-strategien deres er crap, men ikke la det ødelegge opplevelsen – spillet fungerer utmerket uten det ekstra innholdet. For øvrig synes jeg at bruk av mikrofon er en must, men å spille med venner er ikke nødvendig. Det gir for så vidt mye til spillet, siden man f.eks. kan snakke jevnt over skype om strategi og helt andre ting, men hvis en greier å få til dialog med vanlige folk, byr spillet allerede på veldig mye morro! Jeg, @Sconavax (og forhåpentligvis snart @Cliffback) har spilt dette mye sammen over nettet noen sene vinterkvelder, og sitter igjen med en generell god opplevelse. Tidvis har det oppstått problemer med matchmaking, hvor det tilsynelatende tar lenger tid å finne en match/få et fullt lag med 5 personer når vi leter etter en match som et party. Ellers føler vi oss som sedvanlig awesome når vi tar knekken på en oversized ildsprutende jypling, og klager over dårlig balancing når en svisjende rosa plasma-laser-flyvende-sak river laget vårt i fillebiter. Egentlig kan en ofte føle at balansen i spillet kunne trengt litt tweaking, men i senere tid har jeg begynt å innse hvor mange kamper (alle) vi kunne vunnet hvis hver person hadde gjort sin jobb og brukt sine egenskaper på en hensikstfull måte (ikke bare mashe knappene, som visse wii spill er kjent for :D). Det er lett å bare gyve løs, og spamme spesial-angrep som monsteret, eller fly hakk i hæl på monsteret og fyre løs som hunter. Men det viser seg at dette sjelden er er en vinnende strategi. Dette åpenbarer seg etter hvert som man får erfaring i spillet, og dere kan også lese om det på diverse forumer.
Yeah, I gotta join soon!
 

Cliffback

Medlem
@kaieivindm Alle 3 spiller på PC. Det er for så vidt et spill som fungerer bra på alle plattformene, men for min del velger jeg å spille kompetitive spill på PC fordi jeg ikke er flink nok med kontroller. Høyere grafikk er også en bonus.
Jeg har som nevnt tidligere ikke kommet i gang med å spille, men jeg skulle gjerne ønsket at jeg kunne brukt kontroller. Personlig foretrekker jeg det, selv med fps-er, fordi jeg kan lene meg tilbake og i større grad «nyte» spillet. Competative er ikke dette alltid like smart. I spill som Borderlands 2, hvor det stort sett var online co-op, spilte jeg utelukkende med kontroller. Vil det være helt idiotisk å forsøke seg på å bruke kontroller i dette spillet?

Og ja, @kaieivindm, har det på PC :)
 

kaieivindm

Moderator
Medlem
Ok! Likte best FPS på PC før, men til eldre jeg blir, til mer behagelig er det med kontroller og tv skjerm.

Men legger det på minne, også tenker jeg på det.

Evt med Windows 10, legges Xbox One kontroller driver med i installasjonen. Kan jo være en måte å gjøre det på.

Da får man det beste fra to verdener, grafikk og kontroll. (Hvertfall for gamle folk) :oops:
 

exsulator

Junior medlem
Ok! Likte best FPS på PC før, men til eldre jeg blir, til mer behagelig er det med kontroller og tv skjerm.

Men legger det på minne, også tenker jeg på det.

Evt med Windows 10, legges Xbox One kontroller driver med i installasjonen. Kan jo være en måte å gjøre det på.

Da får man det beste fra to verdener, grafikk og kontroll. (Hvertfall for gamle folk) :oops:
Veldig sant, det gjorde jeg med Tomb Raider og ble veldig fornøyd (riktig nok med en DS4-kontroller). Det eneste man generelt må tenke på er at i fps-spill vil mus og tastatur alltid gjøre spilleren bedre. Det er derfor online spill på PC og konsoll som regel er separert fra hverandre. Det kan dog nevnes at Evolve er litt ukonvensjonelt når det kommer til fps-delen, siden fienden du skyter på ikke skyter deg, og har et såppass stort hp-pool at kampen ikke avgjøres av hvem som skyter først, men heller om de som spiller hunters greier å skyte «lenge nok» uten å dø. Og selv om du dør, har ikke det nødvendigvis noe å si for resultatet.
 

kaieivindm

Moderator
Medlem
Veldig sant, det gjorde jeg med Tomb Raider og ble veldig fornøyd (riktig nok med en DS4-kontroller). Det eneste man generelt må tenke på er at i fps-spill vil mus og tastatur alltid gjøre spilleren bedre. Det er derfor online spill på PC og konsoll som regel er separert fra hverandre. Det kan dog nevnes at Evolve er litt ukonvensjonelt når det kommer til fps-delen, siden fienden du skyter på ikke skyter deg, og har et såppass stort hp-pool at kampen ikke avgjøres av hvem som skyter først, men heller om de som spiller hunters greier å skyte «lenge nok» uten å dø. Og selv om du dør, har ikke det nødvendigvis noe å si for resultatet.
Ja, er vel ikke tvil om at mus og tastatur gir best resultat. Ser ikke for meg CS:GO gutta med kontroller ;)

Sånn sett er Evolve grei, at hp-poolen er den på monsteret som gjør at det ikke er den som skyter først vinner. Men så lenge man klarer å få tilbake spillere som faller, klarer man å gjøre det tålelig greit. Men alt har jo å si hvor god den personen som spiller "Monsteret" er, og hvor fort han klarer å bli oppgradert.
 

Cliffback

Medlem
Så å spille med gamepad i stedet for mus og tastatur vil ikke være så avgjørende som i en normalt competative multiplayer FPS?

Vil jeg kunne satse på å bruke gamepad uten å bekymre meg noe særlig?
 

exsulator

Junior medlem
Så å spille med gamepad i stedet for mus og tastatur vil ikke være så avgjørende som i en normalt competative multiplayer FPS?

Vil jeg kunne satse på å bruke gamepad uten å bekymre meg noe særlig?
Jeg vil påstå det, ja. Men igjen, det er gitt at du er nogenlundende kompetent med kontroller. Det er ikke jeg, foreløpig. Egentlig varierer det ganske mye, noen ganger har du et skudd vært tredje sekund, og skuddet (sniper/tracker-dart/harpun/osv) bør virkelig treffe siden du har så sjeldne muligheter – samtidig kan det hende du sloss mot en spretten goliat som hopper rundt som en gærning, og da trengs det skill til å treffe. Det vanligste problemet med å treffe monsteret er imidlertid terrenget – alle Evolve-banene har mange områder hvor store steinblokker, trær, huler, klipper osv. gjør det vanskelig å treffe et monster på flukt. Jeg vil påstå det er helt essensielt for monsteret å aldri sloss mot jegerne i en situasjon hvor alle 4 har klar skuddlinje – det gjelder å skjule seg for den konstante strømmen av kuler, raketter, granater og andre uhyggelige ting, samtidig som du velger åpninger for å angripe tilbake, uten å miste for mye hp.
 

Cliffback

Medlem
Jeg vil påstå det, ja. Men igjen, det er gitt at du er nogenlundende kompetent med kontroller. Det er ikke jeg, foreløpig. Egentlig varierer det ganske mye, noen ganger har du et skudd vært tredje sekund, og skuddet (sniper/tracker-dart/harpun/osv) bør virkelig treffe siden du har så sjeldne muligheter – samtidig kan det hende du sloss mot en spretten goliat som hopper rundt som en gærning, og da trengs det skill til å treffe. Det vanligste problemet med å treffe monsteret er imidlertid terrenget – alle Evolve-banene har mange områder hvor store steinblokker, trær, huler, klipper osv. gjør det vanskelig å treffe et monster på flukt. Jeg vil påstå det er helt essensielt for monsteret å aldri sloss mot jegerne i en situasjon hvor alle 4 har klar skuddlinje – det gjelder å skjule seg for den konstante strømmen av kuler, raketter, granater og andre uhyggelige ting, samtidig som du velger åpninger for å angripe tilbake, uten å miste for mye hp.
Nice! Ville tro at jeg er «noenlunde kompetent». Velger stort sett kontroller når jeg har mulighet. Spilte som sagt Borderlands 2 med kontroller, mens du og @Sconavax brukte mus og tastatur. Tror ikke det var så stor forskjell på oss i den forstand.

Kan gi kontroller et forsøk, så får heller ta tak i meg og si at jeg må begynne med mus og tastatur om det er nødvendig ;)
 

kaieivindm

Moderator
Medlem
Gi meg gjerne tilbakemelding når du har fått testet dette! Gleder meg til Windows 10 kommer med default driver til Xbox One kontroller og wireless mode muligheter!

Kan være det blir et bra alternativ, siden jeg ikke akkurat spiller i konkurranser uansett.
 

Cliffback

Medlem
Gi meg gjerne tilbakemelding når du har fått testet dette! Gleder meg til Windows 10 kommer med default driver til Xbox One kontroller og wireless mode muligheter!

Kan være det blir et bra alternativ, siden jeg ikke akkurat spiller i konkurranser uansett.
Yes, det skal jeg få til!

Windows 10 blir deilig. DX12 blir også spennenede!
 
Topp Bunn