Gameloading: Rise of the Indie

Cliffback

Medlem
Under åpningen av Hamarama Filmfestival 2015 fikk jeg en mulighet til å se filmen Gameloading: Rise of the Indies. Det er en dokumentar om indieutvikler-miljøet innen spillbransjen.



Filmen tar for seg en rekke utviklere og profiler innen bransjen, og følger de over en periode. Vi får blant annet møte skaperne bak The Stanley Parable, Soundself, Incredipede og That Dragon Cancer og høre deres motivasjoner og meninger bak spillene. Det er også intervjuer med kjente profiler som John Romero. En av historiene i filmen er en gruppe utviklere som er på et «Train Jam», hvor de i grupper sammen skal utvikle spill i løpet av en 48 timers togtur til GDC (Game Developers Conference).

Her er en trailer:


Dokumentaren har blitt godt mottatt og jeg likte den selv veldig godt! Jeg ble rett og slett veldig inspirert av å se den! Filmen anbefales til alle som er glad i spill som skiller seg litt ut fra den typiske «blockbuster-sjangeren» og prøver å gjøre noe nytt!

Den lanseres online på Steam den 21. april, og er om jeg husker rett den 5. filmen som kommer ut på denne tjenesten.

Ekstra gøy var det at jeg fikk mulighet til prate lenge med skaperne bak filmen, også mtp. at jeg selv driver med film :)




(utviklerne er de to til høyre)


Sjekk ut filmen!
 

kakemannen

Nintendo Forever
Medlem
Indies kan være bra, og kan være dårlig! Akkurat som AA og AAA spill. Men en ting hadde den traileren rett i... de store selskapene må seriøst starte å tenke nytt! Ellers kommer folk til å drukne i COD, BF og andre kjente serier som SPYR ut spill hvert eneste år!

Diversity ftw! :eek:
 

Cliffback

Medlem
Indies kan være bra, og kan være dårlig! Akkurat som AA og AAA spill. Men en ting hadde den traileren rett i... de store selskapene må seriøst starte å tenke nytt! Ellers kommer folk til å drukne i COD, BF og andre kjente serier som SPYR ut spill hvert eneste år!

Diversity ftw! :eek:
Ja, for all del! Mye crap som blir gitt ut innen indie-sjangeren. Det er her nyskapingen skjer, men det er ikke alle som får det til :p

Begynner å bli lei av at omtrent det samme spillet gis ut år etter år, bare med bedre grafikk (CoD, BF). Jeg vil ha mer variasjon! Shadow of Mordor var et friskt pust, i hvert fall mtp. Nemesis-systemet! Noe som typisk kunne ha kommet fra et indie-spill.
 

kakemannen

Nintendo Forever
Medlem
Ja, for all del! Mye crap som blir gitt ut innen indie-sjangeren. Det er her nyskapingen skjer, men det er ikke alle som får det til :p

Begynner å bli lei av at omtrent det samme spillet gis ut år etter år, bare med bedre grafikk (CoD, BF). Jeg vil ha mer variasjon! Shadow of Mordor var et friskt pust, i hvert fall mtp. Nemesis-systemet! Noe som typisk kunne ha kommet fra et indie-spill.
Får håpe de store selskapene ser det, også tar de litt etter! F.eks No Mans Sky til PS4 ser ut som å bli et kjempe spill, indie, men mer noe mer budsjett.

Ennå ikke testet SoM, men som du sier, alle mener det var friskt og nytt pga Nemesis-systemet.
 

Cliffback

Medlem
Får håpe de store selskapene ser det, også tar de litt etter! F.eks No Mans Sky til PS4 ser ut som å bli et kjempe spill, indie, men mer noe mer budsjett.
Veldig kult når indie-studioer greier å samle inn nok penger til å virkelig få produksjonsverdi som kan konkurrere med de store! Slik som Star Citizen. Ganske sykt hvor mye penger de har fått inn!

Gleder meg til No Mans Sky! Ser ganske herlig ut!

Ennå ikke testet SoM, men som du sier, alle mener det var friskt og nytt pga Nemesis-systemet.
Det må du virkelig få spilt! Det har Batman Arkham's combat, og Assassins Creed's sniking (bare bedre, etter min mening). Dette gjør det til et OK spill. Nemesis-systemet tar det til uante høyder. En herlig opplevelse når orker du ikke greide å ta gjør narr av deg, og kommer opp i rank når du feiler. Du får slengt fornærmelser i trynet og de gjør narr av deg for akkurat det du gjorde feil. Vanskelig å få frem hvor godt det fungerer i en såpass kort beskrivelse, men det var utrolig morro! En av de beste spill-opplevelsene mine på lenge!
 

kakemannen

Nintendo Forever
Medlem
Veldig kult når indie-studioer greier å samle inn nok penger til å virkelig få produksjonsverdi som kan konkurrere med de store! Slik som Star Citizen. Ganske sykt hvor mye penger de har fått inn!

Gleder meg til No Mans Sky! Ser ganske herlig ut!


Det må du virkelig få spilt! Det har Batman Arkham's combat, og Assassins Creed's sniking (bare bedre, etter min mening). Dette gjør det til et OK spill. Nemesis-systemet tar det til uante høyder. En herlig opplevelse når orker du ikke greide å ta gjør narr av deg, og kommer opp i rank når du feiler. Du får slengt fornærmelser i trynet og de gjør narr av deg for akkurat det du gjorde feil. Vanskelig å få frem hvor godt det fungerer i en såpass kort beskrivelse, men det var utrolig morro! En av de beste spill-opplevelsene mine på lenge!
Urk, Star Citizen ja, nok et spil jeg må spare i 2 år til ny PC før jeg kan spille det :p

Har aldri testet noen av Assassins Creed spillene, er ikke helt den tålmodige typen til å snike meg rundt for mye. Og heller ikke noen Batman spill faktisk...

Hvordan gjør orkene narr av deg? Er det i scener etter at du blir tatt? Eller i løpet av spille tiden?
 

Cliffback

Medlem
Urk, Star Citizen ja, nok et spil jeg må spare i 2 år til ny PC før jeg kan spille det :p

Har aldri testet noen av Assassins Creed spillene, er ikke helt den tålmodige typen til å snike meg rundt for mye. Og heller ikke noen Batman spill faktisk...

Hvordan gjør orkene narr av deg? Er det i scener etter at du blir tatt? Eller i løpet av spille tiden?
Om du dør, så kommer du tilbake, men da vil orken som drepte deg (og alle som var i nærheten) fått XP, kommet opp i rank og vil referere til drapet. F.eks om du prøvde å stikke av når overmakten var for stor, så vil de kalle deg feiging.

La oss si at du forsøker å drepe en ork, som løper inn i et bål men greier å stikke av. Neste gang du møter ham, så vil han kanskje være kaptein, ha et forbrent ansikt, og rope hatsk til deg «You burnt me, and now you gotta pay» :)
 

kakemannen

Nintendo Forever
Medlem
Om du dør, så kommer du tilbake, men da vil orken som drepte deg (og alle som var i nærheten) fått XP, kommet opp i rank og vil referere til drapet. F.eks om du prøvde å stikke av når overmakten var for stor, så vil de kalle deg feiging.

La oss si at du forsøker å drepe en ork, som løper inn i et bål men greier å stikke av. Neste gang du møter ham, så vil han kanskje være kaptein, ha et forbrent ansikt, og rope hatsk til deg «You burnt me, and now you gotta pay» :)
Skal ha bra smart AI da for å få det til? Vist de faktisk kan endre utsende og huske deg i etterkant? Høres kult ut, skal se om jeg finner noen youtube videoer på det.
 

fnwilborn

Moderator
Promotør
Medlem
Kommer denne dokumentaren til GOG? Film på Steam er nytt for meg, men jeg hører at systemet er dårligere enn GOG sitt.
 

fnwilborn

Moderator
Promotør
Medlem
Urk, Star Citizen ja, nok et spil jeg må spare i 2 år til ny PC før jeg kan spille det :p
Jeg kickstartet SC.:) Gleder meg! Skjønt jeg er ikke så interessert i FPS-delen som de la til senere. Jeg vil trade og utforske og leke nybrottsmann! Kriging vil jeg gjøre minst mulig av.:) PCen min sliter med viften når jeg starter HANGAR-modulen allerede...:p
 

Cliffback

Medlem
Kommer denne dokumentaren til GOG? Film på Steam er nytt for meg, men jeg hører at systemet er dårligere enn GOG sitt.
Den kommer til Steam, Humble (Bundle) Store, VHX, iTunes, Playism, Xbox og Playstation i følge nettsiden deres :)

Kan se for meg at en DRM-free download på Humble Store ville vært det mest praktiske :)
 

Cliffback

Medlem
Jeg kickstartet SC.:) Gleder meg! Skjønt jeg er ikke så interessert i FPS-delen som de la til senere. Jeg vil trade og utforske og leke nybrottsmann! Kriging vil jeg gjøre minst mulig av.:) PCen min sliter med viften når jeg starter HANGAR-modulen allerede...:p
Mhm! Det er ikke FPS-delen som frister, selv om det kan være et kult tillegg om man har et slags crew. Flere av romskipene er lagt opp til å ha med seg flere mennesker, hvor alle har hver sine roller. Gir meg litt Firefly-vibber :p

Det er i bunn og grunn det store universet og utforskingen som er det som frister! Også ser det nydelig ut!
 

fnwilborn

Moderator
Promotør
Medlem
Mhm! Det er ikke FPS-delen som frister, selv om det kan være et kult tillegg om man har et slags crew. Flere av romskipene er lagt opp til å ha med seg flere mennesker, hvor alle har hver sine roller. Gir meg litt Firefly-vibber :p

Det er i bunn og grunn det store universet og utforskingen som er det som frister! Også ser det nydelig ut!
Ja, det ser veldig nydelig ut! Så nydelig at min kjære desktop hveser under bordet når jeg kjører hangar-modulen.:p
 

fnwilborn

Moderator
Promotør
Medlem
Jeg synes personlig at indie-tittelen er litt malplassert med slikt et stort budsjett, men teknisk sett er det vel indie, all den tid selskapet er independent og uten utgiver.:)
 

kakemannen

Nintendo Forever
Medlem
Vel, RSI er jo sin egen utgiver eller? Hvertfall slik jeg har forstått det. Men ja, sliter litt jeg også med indie-tittelen. Blir nok kult uansett! Selv om jeg ikke kan spille det før jeg får ny maskin.
 

Cliffback

Medlem
Jeg synes personlig at indie-tittelen er litt malplassert med slikt et stort budsjett, men teknisk sett er det vel indie, all den tid selskapet er independent og uten utgiver.:)
Ja, begrepet indie har på mange måter utviklet seg til å bli en egen sjanger (i tillegg til at det er et uttrykket for at noe er uavhengig). I musikkbransjen er dette veldig tydelig
 

kaieivindm

Moderator
Medlem
Kickstartet SC jeg også, med $75. Så får vi se hvordan det går.

Sykt at så mange folk har backa med flere tusen dollar! Grøss!

Vist det spillet der ikke leverer, kommer både Robert og Kickstarter til å få en mega knekk.
 

Cliffback

Medlem
Kickstartet SC jeg også, med $75. Så får vi se hvordan det går.

Sykt at så mange folk har backa med flere tusen dollar! Grøss!

Vist det spillet der ikke leverer, kommer både Robert og Kickstarter til å få en mega knekk.
Oh, yeah! Pledga i går faktisk! Har blitt sykt gira på det i det siste! Synde det er så lenge til det kommer :( Håper på en beta etter hvert da!
 

kakemannen

Nintendo Forever
Medlem
@Cliffback du er også sugd ned i strømmen av hordene som støtter dette nå ;) Avventer jeg, kan ikke spille uansett! Så får vi se om det endrer seg noe til slutten av året.

Har du testet hangarmodulen?
 

Cliffback

Medlem
@Cliffback du er også sugd ned i strømmen av hordene som støtter dette nå ;) Avventer jeg, kan ikke spille uansett! Så får vi se om det endrer seg noe til slutten av året.

Har du testet hangarmodulen?
Oh, yeah! Ingen vei tilbake nå!

Yes, testet hangarmodulen for et par dager siden. Lå på 5-20 fps i 1440p. Makan til dårlig ytelse til å ha en PC som stort sett drar det meste på Ultra eller High i denne oppløsningen. Men det er jo tross alt en veldig tidlig beta. Ingen ting er optimalisert mtp. grafikkort og slikt enda. Forventer bedre ytelse etter hvert.

Arena Commander/Dogfight-modulen kjørte mye bedre, og hadde konstant 30 fps på 1440p (tror det er en slags tvungen vsync).

Opprettet nettopp en egen tråd for Star Citizen, så om du er interessert i å høre mer så gjerne spør der :)
http://www.spillforumet.no/traad/star-citizen.159/
 

kakemannen

Nintendo Forever
Medlem
Oh, yeah! Ingen vei tilbake nå!

Yes, testet hangarmodulen for et par dager siden. Lå på 5-20 fps i 1440p. Makan til dårlig ytelse til å ha en PC som stort sett drar det meste på Ultra eller High i denne oppløsningen. Men det er jo tross alt en veldig tidlig beta. Ingen ting er optimalisert mtp. grafikkort og slikt enda. Forventer bedre ytelse etter hvert.

Arena Commander/Dogfight-modulen kjørte mye bedre, og hadde konstant 30 fps på 1440p (tror det er en slags tvungen vsync).

Opprettet nettopp en egen tråd for Star Citizen, så om du er interessert i å høre mer så gjerne spør der :)
http://www.spillforumet.no/traad/star-citizen.159/

Fint! Vil sjekke ut tråden senere :)
 
Topp Bunn