Tråd for sammenligning av spill

GrinderX9

Moderator
Promotør
Medlem
Er det en ting som irriterer meg, er det når en eller annen roper ut på forum, "hvordan våger du å sammenligne disse spillene, de er jo helt forskjellig!" Det skjer uten unntak når noen våger seg til å helligbrøde det er å se på forskjeller og likheter mellom to eller flere spill.

Jeg mener det ikke finnes en grunn i verden til IKKE å kunne sammenligne noe, uansett hvor like eller ulike de er i utgangspunktet. Så lenge grunnen til å gjøre det foreligger. Grunnen kan være hva som helst, alt i fra; jeg har bare penger til ett spill, hvilken av disse tror du passer for meg? Til hvilken av disse to spillene mener dere er best?

Det virker som noen ikke klarer å se det faktum, at en sammenligning like gjerne kan handle om å finne og se på ulikheter som og se på likheter. Derfor kan helt fint to helt ulike spill sammenlignes.

Jeg vill fra tid til annen bruke denne tråden til å se på likheter og ulikheter i en rekke spill. Grunnen? Jeg har rett og slett lyst :p . Håper andre har lyst til å bidra også :)
 

GrinderX9

Moderator
Promotør
Medlem
Tomb Raider (2013) vs Rise of the Tomb Raider

Jeg starter med to veldig like spill i samme serie. Dette er to spill som har akkurat samme metacritic: 86%. Men er de like gode, og hva er forskjellen mellom de to?

Grafikk: Tomb Raider var ett svært pent spill når det kom for 4 år siden, men det kom også ut på de gamle konsollene og grafikkmotoren tok hensyn til dette. Men selv i dag, på en pc som kan dra det med ultra innstillinger er det er svært vakkert spill.

Rise of the tomb raider, valgte man litt overaskende nok en gang å gi ut spillet på forrige konsollgenerasjon, som igjen nok har holdt den grafiske utviklingen noe tilbake. Men Rise ser likevel en god del penere ut enn spillet fra 2013.

Gameplay. Tomb Raider fant i mine øyne en veldig god balanse mellom utforskning og action. Det var spennende og gøy å utforske omgivelsene. Man ble belønnet med å finne blant annet materiale til å oppgradere våpen og xp. Kamp sekvensene var gode, selv om noen av våpnenee føltes svake og lyden på flere av disse var skuffende.

I Rise of the tomb raider føltes omgivelsene kjedeligere, samtidig som man hadde til de grader økt antallet ting man kunne finne og plukke opp. Man kan her crafte utstyr, lage ammo og utstyr selv. Samtidig økte man også antall utstyr og spill mekanikker man kan lege seg med. Man får piler man kan klatre på, mange forskjellige ammo typer, tau man kan slenge seg med osv. I mine øyne flyttet dette fokuset vekk fra den lekne utforskningen i Tomb Raider, og det ble en evig leting etter ting å plukke opp. Samtidig som det ikke var noen forbedringer på kamp området. Det eneste som løftet opplevelsen var bruken av tau til å slenge seg med og piler til å klatre på. Alt i alt følte jeg at Tomb Raider (2013) hadde det beste gameplayet med sin perfekte balanse av utforskning og action, samt en mer interessant setting som gjorde utforskningen noen hakk mer spennende.

Historie.

Tomb Raider handlet settingen og historien om Laras første eventyr. Det er en overlevelses historie om hvordan Lara finner seg selv. Det er ikke en særlig bred historie, men det er en nær historie og en reise verdt å oppleve.

Rise of the tomb raider utforskjer ikke noe nærmere Lara som person og fokuserer i steden på en generisk sett det hundre ganger før historie. Mystisk kraft en gruppe onde skurker forsøker å få tak i og Lara må stoppe dem. I mine øyne har det første spillet en mye mer interessant historie.

Grafikk
Tomb Raider < Rise
gameplay
Tomb raider > Rise
Setting og verden
Tomb raider > Rise
historie
Tomb Raider > Rise
 

GrinderX9

Moderator
Promotør
Medlem
Da prøver vi oss på en sammenligning av to helt ulike spill.
Hvorfor? Fordi jeg ha lyst.

Spintires vs Silent Hunter III

Det ene spillet er en Lastebil simulator fra 2014, hvor simulator delen for det meste består av realistisk kjørefysikk i gjørme. Mens det andre er en ubåt simulator fra 2005. Men man kan uansett si at fellestrekket er at det er spill som forsøker å simulere sine respektive områder så realistisk som mulig.

Grafikk

Spintires er ett indie spill laget av ett bitte lite team, med i all hovedsak en programmerer. Det synes at særlig landskapet kan se litt... enkelt ut. Likevel er det fine detaljer, svært gode detaljer på kjøretøyene og gjørme og søle ser utrolig bra ut.

Silent Hunter er i år 9 år gammelt, men da det kom var det ett AAA spill laget av ett stort studio og utgitt av Ubisoft. Grafikken var i topp klasse da det kom. Men man merker årene godt nå. Selv om spillet er pent nok til at en ubåt entusiast fint kan spille det for første gang i dag og likevel synes at grafikken gjør jobben sin, vil nok folk flest synes at grafikken nok ser svært simpel ut. Lavtoppløselige deksturer og en simpel belysning. Likevel gjør fremeles grafikken jobben sin og det ser ikke "helt" utdatert ut. Spesielt havet i storm ser fint ut. Og det er ett pluss at deler av interiøret er modellert i alle ubåtene.

Likevel trumfer moderne lavbudsjett grafikk den 10 år gamle høybudsjett grafikken i dette tilfelle.

Lyd

I spintires er også lyden av det litt enkle slagen. Litt bakgrunnslyd av fuglekviter og slikt er tilstede. Motorlyder er også helt greid. Men lydbildet fremstår som noe enkelt.

Silent hunter på den annen side har en imponerende lyd. Helt grei musikk, noe Spintires mangler helt. Men også lyden av skroget som bøyer seg under presset i dype dykk, sjøfugler som skriker, mannskapet som roper ut ordre, de dempete smellene av dypvannsbomber og hyle av bombefly som stuper mot båten din.

Seiren her går uten snev av tvil til Silent Hunter III.

Gameplay

Spintires sitt gameplay går ut på å navigere svært utfordrende terreng, hvor målet er å frakte tømmer fra punkt A til punkt B. Våte veier med gjørme som fort kan sluke hele bilen din og å velte eller kjøre seg fast er en konstant trussel. Man kan blant annet bruke vinsj for å komme seg opp, eller bruke en reserve bil eller to for å forsøke å dra opp en havarert bil. Oppgaven kan utføres alene eller sammen med opp til 3 andre spillere i multiplayer. Spillet har også god støtte for mods, og selv om utviklingen av spillet ser ut til å ha stoppet, lever det i beste måte gjennom hav av mods i form av nye kjøretøy og maps. Spillet er i dag stort sett bug fritt med nyeste patch.

Silent Hunter III forsøker å gjenskape hvordan det var å være tysk ubåt kaptein på Atlanterhavet. Man velger hvilket krigsår man vill starte og fra hvilken havn. Man starter med en dårlig udatert ubåt, som man gjennom tokt og utføre oppdrag kan oppgradere og gjøres bedre. Etter hvert kan man også bytte til bedre ubåter. Man hyrer også mannskap og deler ut medaljer og utdanner mannskapet.
På havet styrer man ubåten. Man har ett verdenskart man seiler rundt på og forsøker å innhente handelsskip man skal senke samtidig som man forsøker og unngå fiendens krigsskip (med mindre man er modig og god nok til å forsøke å senke også de) . Spillet har høy grad av realisme. Ubåten har historisk korrekt ytelse, i form av hvor raskt den dykker, topphastigheter, mengden torpedoer, hvor rask den er over og under vann, hvor dypt den kan dykke osv osv.
Å senke skip med torpedoer er en vanskelig jobb, som krever kalkuleringer, målinger og observasjoner. Når man får det til er det svært givende. Finnes også en del innstillinger som kan gjøre opplevelsen en god del mindre frustrerende for nybegynnere.
Det finnes også en enkel multiplayer komponent. Hvor man velger enkel oppdrag hvor man starter i nærheten av fiendens skip. Liten grad av samarbeid og denne funksjonen er ikke så god som den kunne ha vært. Silent hunter har fremeles mange bugs selv med den siste patchen som kom. Men det finnes mange gode mods som fikser de resterende feilene og forbedrer spillet betraktelig.

Begge spillene gjør jobben med å simulere og lage ett engasjerende og godt game Play på en svært tilfredsstillende måte. Silent hunter III er mest avansert og har flest gameplay elementer. Men spintires er nok rett og slett morsomst. Silent hunter har "ut av boksen" mest innhold, mens spintires har mer innhold når det kommer til mods, selv om også silent hunter har svært mye innhold på mod siden. Spintires har også den beste multiplayer komponenten. Under litt tvil... går Spintires av med seieren.

Setting og verden

Spintires uten mods har 5 kart. De er alle av samme terengtype, men er likevel veldig forskjellige og byr på bra variasjon. Men grafikken er litt simpel og kartene og verdenen er ikke så pene og spennende å se på. Likevel er det gøy å kjøre tømmerbiler på gjørmete russiske skogsbil "veier" hvor ordet vei brukes svært løst.

Silent Hunter III simulerer på sin side store deler av verden. Selv om alt består av blått vann og det som eventuelt skulle befinne seg over og under. Man kan seile i nærheten av land, men land består helt flate områder uten noe som helst annet enn ett og annet enkelt tre. Unntaket er havner som er godt modellert med mange detaljer.

Kartene man finner i spintires utgjør kanskje en mer interesang "verden" enn hva silent hunter har. Men settingen og detaljene man finner i Silent hunter overgår alt man finner i spintires. Seieren går til Silent hunter III

Historie
Dette er jo i all hovedsak spill uten historie. Men likevel er Silent Hunter III satt til en historisk setting og spillet har museumsdel hvor man kan lese om skip og fly, og man føler man tar del i historiske begivenheter. Derfor får Silent Hunter III poenget her.

Grafikk: Spintires
Lyd: Silent Hunter III
Gameplay: Spintires
Verden og setting: Silent Hunter III
Historie: Silent Hunter III

To veldig gode spill som er veldig forskjellige. Silent Hunter III går etter min mening så vidt av med seieren.
 

kaieivindm

Moderator
Medlem
The Secret World vs Secret World Legends

// bruker samme oppsett som deg @GrinderX9 for å gjøre det hele litt lettere å lese, men sammenligner "samme" spill for å dra den litt ut :)

Jeg har alltid vært ekstremt fasinert over The Secret World, et av de få MMO'ene som virkelig har lagt opp en historie og stemning som har vært kanon å følge. Det tar rimelig lang tid å gå gjennom, og inne i mellom er det mye innhold som kan gjøres på veien.

Funcom har som kjent hatt en del utfordringer opp gjennom årene, økokrim saker, budsjett, dårlig in-house motor, bugs etc.
Noe som har gjort at TSW har hatt sine utfordringer og dermed ikke helt ble det store. Veldig synd, for er etter min mening noe av det beste som finnes der ute.

Grafikk

Både TSW og SWL er i bunn og grunn AAA spill. Høyt budsjett og dermed bra grafisk sett. Er kanskje fortsatt det MMOet som ser best ut grafisk sett enda. Hvor de "fleste" går for tegneserie grafikk, har Funcom utelukkende gått for en mer realistisk stil.
Problemet er at motoren de laget (Dreamengine) for TSW var full av bugs. Mange skjermkort hadde store problemer med å spille i DX11, og måtte gå ned til DX9, implementeringen av effekter var nydelig, men endte ofte opp med 5-10 fps i enkelte områder.

SWL har fått en del grafiskeoppdateringer i forhold til TSW, effekter rundt combat f.eks som ser bedre ut. Men interessant nok, har de ikke tatt seg tid oppe i det hele til å løse underliggende problemer med motoren. De har heller valgt å lagt til.

Lyd

Som sagt rett ovenfor, de nye effektene har også fått nytt lydtillegg, men ellers har både TSW og SWL alltid vært ekstremt gode på lyd. Noe som igjen setter stemningen helt i topp sjiktet på spill som kan oppleves. Ikke mye å si her egentlig, begge spill gjør dette ekstremt bra. Til og med norsk innspilte lydklipp laget til fra Roald Aamundsen sin tid.

Slossing/Gameplay

Her er det de store forskjellene kommer frem, SWL har fått et nytt kampsystem og det vises godt igjen. Nye effekter, mindre "klumsete", bedre for nye spillere og ikke minst GUI endringer og rettet mer mot massene enn tidligere.

TSW hadde til tider et ganske så vanskelig oppsett, med skills og ulike måter å behandle våpen og passives på. Dette har SWL gjort drastiske endringer på, og til og med jeg som har spilt begge spillene foretrekker den nye metoden. Her skal Funcom få mye cred for at de har tatt steget i en super rett retning.

Forhåpentligvis er endringen så stor at man slipper rense repeat som TSW egentlig var.

Oppsummering

Grafikk: SWL, på grunn av de nye effektene
Lyd: Delt, et knippe til SWL på grunn av nye lyder på effekter
Slossing: SWL, nytt kampsystem som er friskt og bra
Gameplay: SWL, ^^

Har du ennå ikke testet SWL? Anbefaler jeg dere å gjøre det. Spillet vil få tonnevis av oppdateringer fremover, kan se ut som månedlig basis, og Funcom fortjener litt god PR og en bra fremtid i spillbransjen.
Spillet er F2P, så koster ingenting, men om man ønsker det kan man selvsagt kjøpte in-game items.


 

GrinderX9

Moderator
Promotør
Medlem
The Secret World vs Secret World Legends

// bruker samme oppsett som deg @GrinderX9 for å gjøre det hele litt lettere å lese, men sammenligner "samme" spill for å dra den litt ut :)

Jeg har alltid vært ekstremt fasinert over The Secret World, et av de få MMO'ene som virkelig har lagt opp en historie og stemning som har vært kanon å følge. Det tar rimelig lang tid å gå gjennom, og inne i mellom er det mye innhold som kan gjøres på veien.

Funcom har som kjent hatt en del utfordringer opp gjennom årene, økokrim saker, budsjett, dårlig in-house motor, bugs etc.
Noe som har gjort at TSW har hatt sine utfordringer og dermed ikke helt ble det store. Veldig synd, for er etter min mening noe av det beste som finnes der ute.

Grafikk

Både TSW og SWL er i bunn og grunn AAA spill. Høyt budsjett og dermed bra grafisk sett. Er kanskje fortsatt det MMOet som ser best ut grafisk sett enda. Hvor de "fleste" går for tegneserie grafikk, har Funcom utelukkende gått for en mer realistisk stil.
Problemet er at motoren de laget (Dreamengine) for TSW var full av bugs. Mange skjermkort hadde store problemer med å spille i DX11, og måtte gå ned til DX9, implementeringen av effekter var nydelig, men endte ofte opp med 5-10 fps i enkelte områder.

SWL har fått en del grafiskeoppdateringer i forhold til TSW, effekter rundt combat f.eks som ser bedre ut. Men interessant nok, har de ikke tatt seg tid oppe i det hele til å løse underliggende problemer med motoren. De har heller valgt å lagt til.

Lyd

Som sagt rett ovenfor, de nye effektene har også fått nytt lydtillegg, men ellers har både TSW og SWL alltid vært ekstremt gode på lyd. Noe som igjen setter stemningen helt i topp sjiktet på spill som kan oppleves. Ikke mye å si her egentlig, begge spill gjør dette ekstremt bra. Til og med norsk innspilte lydklipp laget til fra Roald Aamundsen sin tid.

Slossing/Gameplay

Her er det de store forskjellene kommer frem, SWL har fått et nytt kampsystem og det vises godt igjen. Nye effekter, mindre "klumsete", bedre for nye spillere og ikke minst GUI endringer og rettet mer mot massene enn tidligere.

TSW hadde til tider et ganske så vanskelig oppsett, med skills og ulike måter å behandle våpen og passives på. Dette har SWL gjort drastiske endringer på, og til og med jeg som har spilt begge spillene foretrekker den nye metoden. Her skal Funcom få mye cred for at de har tatt steget i en super rett retning.

Forhåpentligvis er endringen så stor at man slipper rense repeat som TSW egentlig var.

Oppsummering

Grafikk: SWL, på grunn av de nye effektene
Lyd: Delt, et knippe til SWL på grunn av nye lyder på effekter
Slossing: SWL, nytt kampsystem som er friskt og bra
Gameplay: SWL, ^^

Har du ennå ikke testet SWL? Anbefaler jeg dere å gjøre det. Spillet vil få tonnevis av oppdateringer fremover, kan se ut som månedlig basis, og Funcom fortjener litt god PR og en bra fremtid i spillbransjen.
Spillet er F2P, så koster ingenting, men om man ønsker det kan man selvsagt kjøpte in-game items.
Nice :) . Har hatt litt lyst til å prøve Secret world, men har så mye annet jeg ønsker å spille og så altfor lite tid... Men vi får se :) .
 

GrinderX9

Moderator
Promotør
Medlem
På tide å dra frem denne tråden igjen.

Denne gangen tar vi en titt på Survival horror sjangeren.

Resident Evil 2 remake vs The Evil Within

Resident Evil satt standarden for Survival horror på 90 tallet. Serien har utviklet seg mye gjennom årene. Den største forandringen fra den originale formelen kom med Resident Evil 4. I Resident Evil 1-3 hadde man låste kameravinkler, i RE4 fikk man fri synsvinkel låst til rett bak karakteren, som igjen satt standarden for denne type spill. Med årene ble Resident Evil serien mer og mer action orientert. Før man med Resident evil 7 og spesielt remaken av RE2 nå har gått tilbake til den gamle formelen.

The Evil within er en survival horror i samme gate som RE4, men med et moderne preg og kontroller, som gjør at det passer fint å sammenligne det med RE2 remaken.


Grafikk

Evil Within kom i 2014. Spillet hadde pen grafikk med en ekkel og gyselig atmosfære. Til tross for at spillet nærmer seg 5 år og det kom ut også på de gamle konsollene, holder grafikken seg meget godt. Selv om det ikke lenger ser "helt nytt" ut.
Spillet har en ganske linær struktur og man beveger seg alltid fremover. Noe som gjør at man beveger seg gjennom mange omgivelser og steder, mye bra variasjon og lite "backtracking".

Resident evil 2 remaken har på sin side helt fantastisk grafikk av nyeste slag. Teknisk imponerende. Høyt detaljnivå hele veien. Men man er stort sett i de samme omgivelsene hele tiden. Spill område er lite og man går mye frem og tilbake i de samme stedene og rommene.

Resident evil er uten tvil penest og har en rå grafikk teknologi. Evil within på sin side, har større variasjoner i områdene og et mye større spill område (mye MYE større)


Lyd

Evil within har lite musikk, men stemningsfull og passende lydspor. Våpenlyder og andre effekter holder en god standar. Stemmeskuespill midt på 3.

Mye likt med RE. Nesten ingen musikk, og belager seg på stemningsfulle og skumle lydefekter av Zombier som stønner og andre monstre. RE har også stemmeskuespill som er helt greit, men ikke så mye mer enn det. Jeg vil si spillene kommer ganske likt ut på lyd, men kanskje Evil within hakket bedre pga litt mer musikk som passer spillet.


Gameplay

Resident Evil følger den gamle standaren. Man løper rundt, løser små enkle gåter. Har lite resurser og må ta strategiske valg hele veien. Evil within har et mer moderne preg her. Lite eller ingen gåter. Men samme type gameplay som RE. Lite resurser og man må tenke litt hver gang man havner i trøbbel. Hvordan skal jeg ta ut disse fiendene uten å sløse resurser, eller kan jeg komme meg forbi uten å drepe noen. I Evil within har man også et ganske så tilfredstillende oppgraderingssystem. Man Kan oppgradere våpen og egenskaper.

RE gjør utrolig godt hva det forsøker. Spennende og kamper, god skytefølelse, og små gåter som krydrer opplevelsen. En raffinert opplevelse. Evil within på sin side har man muligheten for "stelth", nærkamp, mange forskjellige våpen, oppgradering av egenskaper. Alt dette er gjort på en god måte.

Setting og verden

RE har en liten verden. Man er for det meste i en stor bygning, samt litt områder rundt. Alt er pent og stemningsfullt. Evil whithin sin verden er stor men linær. Den er variert og veldig surealistisk til tider.

Historie

RE sin historie er.... ganske simpel. Zombier i byen, hvordan unnslippe. Er noen flere detaljer i løpet av spillet. Men i det store og hele, en litt hjernedød action historie.

Evil within sin historie er litt mer intrikat, rar, surealistisk.


helt avslutningsvis.
RE går utrolig bra, veldig blankpolert produkt. Ingen bugs. Går rent og pent på maskinen uten noen tap av fps noe sted.
EW på sin side er veldig røff rundt kantene. På ps4 var fps godt under 30 mange steder. På pc er situasjonen en litt annen, men man merker spillet langt i fra er like polert som RE.


Grafikk: RE på det tekniske, EW pga større variasjon.
Lyd: EW så vidt pga litt mer stemningsfull musikk, ellers ganske likt.
Gameplay: RE sin opplevelse er svært rafinert og tight, EW har også her flere muligheter og variasjon.
Verden og setting: EW
Historie: heller mot EW.

Jeg mener dette er to veldig gode spill i samme sjanger. Det er faktisk litt vanskelig å velge mellom de. EW er et langt spill, hvor man får mange timer for pengene. RE er på sin side et kort spill, men som kan og skal spilles mange ganger for å få hele historien. Jeg ville nok kanskje valgt Evil Within som vinneren. Likevel vil nok de fleste andre si Resident Evil er et bedre spill.
 
Topp Bunn